Tutaj jesteś

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych – krótki poradnik

5 maja 2023 Rower jakie ciśnienie w oponach rowerowych


Planując pierwsze wiosenne wycieczki rowerowe musimy odpowiedzieć sobie na przynajmniej kilka pytań. Jedno z najważniejszych dotyczy tego, jakie ciśnienie w oponach rowerowych możemy uznać za właściwe. Nie chcemy przecież, aby pierwsza wyprawa zakończyła się uszkodzeniem opony, trudnym powrotem do domu i sporymi kosztami związanymi z jej wymianą.

Co wpływa na ciśnienie w oponach rowerowych?

Czy istnieje wartość ciśnienia w oponach rowerowych, która sprawdzałaby się jednakowo dobrze bez względu na okoliczności? Okazuje się, że trudno o aż tak precyzyjną odpowiedź, bo na ciśnienie w oponach wpływa co najmniej kilka czynników. Aby określić, jakie są nasze oczekiwania, musimy przypomnieć sobie kilka podstawowych informacji dotyczących zachowania się opon. Powinniśmy zatem pamiętać przede wszystkim o tym, że mocniej napompowana opona to mniejsze opory toczenia. Nie zaszkodzi także, jeśli uświadomimy sobie, że niższe ciśnienie sprawia też, że sama opona staje się bardziej miękka, a to powoduje, że jazda rowerem jest często opisywana jako bardziej komfortowa. Oczywiście, nie ma tu mowy o przesadzie. Jeśli ciśnienie będzie zbyt niskie, dość szybko doprowadzimy do uszkodzenia obręczy. Niestety, bardzo często wiąże się to z koniecznością jej wymiany.

czy można mówić o zalecanym ciśnieniu w oponach rowerowych?

Choć regulacja ciśnienia w oponach jest, przynajmniej częściowo, uzależniona od naszych upodobań, wiele do powiedzenia ma też sam producent opon. Nie powinniśmy być więc zaskoczeni tym, że zdecydowana większość opon ma na boku informację o ciśnieniu. Jeśli nie jesteśmy w stanie znaleźć takiej informacji, nie oznacza to wcale, że producent zupełnie nie interesuje się tym zagadnieniem. Niejednokrotnie konieczne jest jednak odwiedzenie jego strony internetowej, aby zapoznać się z wytycznymi w tym zakresie. Tu warto wspomnieć, że nawet do precyzyjnych zaleceń należy podchodzić z pewną ostrożnością. Producent opon rzadko bierze pod uwagę dodatkowe czynniki, a takimi mogą być nie tylko wspomniane już preferencje rowerzysty, ale również charakterystyczna dla niego waga.

Ciśnienie w oponach a rodzaj roweru

Jednym z ważniejszych czynników, jakie powinniśmy brać pod uwagę chcąc określić, jakie ciśnienie w oponach będzie najwłaściwsze, jest rodzaj roweru, który wykorzystujemy do pokonania zaplanowanej trasy. Jeśli w grę wchodzi rower górski należy mieć na uwadze to, jaki rodzaj terenu będziemy pokonywać. Niskie ciśnienie może być dobre na trasach dojazdowych, na wzniesieniach przyda się jednak dopompowanie kół.
Jeśli poruszamy się rowerem szosowym, najpewniej mamy w planie szybką jazdę po asfalcie. W takim przypadku warto nieco obniżyć ciśnienie. Poprawi to nie tylko komfort jazdy, ale również przyczepność rowerzysty, a to z kolei zapewni mu większe bezpieczeństwo na trasie. Gdy mamy rower crossowy, nasze postępowanie powinno być uzależnione przede wszystkim od tego, z jakim rodzajem podłoża mamy do czynienia. Poruszając się po szutrach dobrze jest je nieco zmniejszyć, a jeżdżąc po drodze twardej – nieznacznie podnieść.

Najważniejsze wynalazki w motoryzacji, które zmieniły świat

Redakcja bikeandbusiness.pl

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?

Trek Marlin na szlaku