Wiele osób zastanawia się, jak przerobić rower na elektryczny. Warto się tego dowiedzieć oraz zapoznać z całym procesem krok po kroku.
Zestaw do konwersji rowerów
W przypadku chęci przerobienia roweru tradycyjnego na elektryczny warto skorzystać z zestawu do konwersji rowerów, w którym znajdują się wszystkie niezbędne narzędzia. Do każdego gotowego zestawu powinna być dołączona instrukcja działania. Aby osiągnąć cel, powinno się postępować zgodnie z nią. Możliwe jest również sprawdzenie filmów instruktażowych, na których będzie pokazany cały proces krok po kroku.
Silnik
Wśród głównych elementów, w jakie powinien być wyposażony rower elektryczny, można wskazać silnik. Silnik w rowerze elektrycznym nie powinien mieć mocy większej niż 250W. W sprzedaży dostępne są różne silniki do rowerów elektrycznych, które różnią się między sobą sposobem montażu oraz momentem obrotowym. Wśród podstawowych rodzajów silników można wymienić silniki montowane centralnie, czyli w korbie roweru oraz silniki montowane na piaście przedniego lub tylnego koła.
Akumulator
Kolejnym elementem, który powinien się znaleźć w rowerze elektrycznym, jest akumulator. Akumulator jest bardzo istotny, ponieważ dostarcza prąd do napędu i dzięki temu wspomaga rowerzystę. Do rowerów elektrycznych najczęściej wybierane są baterie litowo-jonowe, które charakteryzują się wysoką efektywnością działania przez wiele kilometrów. Są również niezwykle żywotne, dlatego można korzystać z nich przez dłuższy czas.
Podzespoły
Rowery elektryczne wymagają również zastosowania pewnych podzespołów. Wśród nich wymienia się przede wszystkim wyświetlacz, ale także manetki oraz klamki hamulcowe. Wszystkie podzespoły montowane są na kierownicy i podpinane do silnika oraz czujników. Wyświetlacz wykorzystywany jest przede wszystkim do kontrolowania aktualnego stanu silnika, stopnia naładowania akumulatora oraz wspomagania jazdy. Klamki hamulcowe używane są natomiast do rozłączania silnika oraz przełączania go w tryb oszczędzania energii.
Sterowniki i czujniki
Bardzo ważnymi elementami układu napędowego w rowerach elektrycznych są także sterowniki i czujniki. Dzięki sterownikowi możliwe jest przekazywanie mocy z silnika, co wpływa na możliwości sterowania rowerem. Natomiast głównym zadaniem czujnika jest wykrywanie pracy rowerzysty oraz włączanie w tym momencie wspomagania. Czujnik określa również prędkość roweru, a po osiągnięciu określonej szybkości odłącza wspomaganie.
Czy warto?
Osoby planujące przerobienie roweru tradycyjnego na elektryczny zastanawiają się, czy jest to opłacalne rozwiązanie. Jednak okazuje się, że samodzielne przeróbki mogą nie wyjść taniej. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na fakt, iż przerobiony rower elektryczny nie zawsze zapewni taką wydajność, na jaką liczy użytkownik. Dlatego prędzej czy później decyduje się on na zakup nowego roweru elektrycznego. Samodzielne składanie roweru elektrycznego może się wiązać z popełnianiem błędów, które będą skutkowały awariami podczas użytkowania roweru. Dlatego warto przemyśleć, czy przerobienie roweru rzeczywiście będzie opłacalnym rozwiązaniem.